Christina Åstrand og Hermes

 

Det blev en af festivalens helt store koncertoplevelser i Dybkær Kirke søndag aften. Hvis publikum efterhånden var ved at være trætte efter en uges intensivt koncertprogram i Silkeborg Classic Concerts, blev der hurtigt blæst liv i salen, da det uimodståelige unge strygerensemble Hermes åbnede koncerten. Ganske vist skete det med en rolig og smuk andante af den ikke særligt kendte svenske komponist Elfrieda André, men stykket blev spillet med så megen indlevelse og engagement, at vi var med fra første tone.
Det i Silkeborg Classic velkendte Ensemble Hermes var ved denne koncert udvidet til i alt 14 strygere, hvilket betød, at der var en fylde og en dybde, som passede perfekt til aftenens program. Tre bratscher, to celli, en bas og hele otte violiner – foruden Christina Åstrand. Og netop den vidunderlige Christina Åstrand, som er kendt og elsket i Silkeborg, stod i spidsen for denne koncerts særlige indhold. Sammen med den unge komponist Signe Lykke har hun nemlig udviklet stykket ”A Thin Film of Sleep”, der med alle strygernes forskellige virkemidler – inklusive sang – beskriver søvnens fire faser, og for en stund befandt vi os sammen med musikerne i et svævende drømmeunivers.
I en behagelig toneverden blev vi derefter ført tilbage fra drømmeland i Sibelius’ ikke særlig kendte værk ”Norden”, der i et arrangement af Per Salo beskrev trækfuglenes venden tilbage til det lyse Norden. Stykkets klangfarve blev videreført i Elgars kendte og uendeligt smukke strygerserenade, der var programmets sidste værk før pausen. Og her skal pausen nævnes, for imellem den velklingende Dybkær Kirkes fire længer, findes et dejligt atrium, der kunne danne ramme om koncertgængernes hyggesnak over Silkeborg Classics beskedne pauseservering.
Efter pausen skiftede vi gear. Til Christina Åstrands entré op ad kirkegulvet (i fodtøj ingen kunne overse…) åbnedes koncertens anden del med norske Sparre Olsens meget norske ”6 gamle bygdevisur fra Lom”. Og herefter blev vi ført rundt i alverdens folkemusik, fra tjekkiske Bartok og argentinske Piazolla til ”Reinlender from Sonndala” og ”Sekstur from Vendsyssel”. Alt dette toppet op med Hermes’ helt uundgåelige ekstranummer; Sulkhan Tsindsadzes arrangement af georgiske folkesange.
De 14 unge strygere blev myndigt og mildt ledet igennem musikken af Christina Åstrand, og når hun ikke spillede med ledet af Hermes’ dygtige og kompetente koncertmester Romane Queyras.
Det var en forrygende koncert, intet mindre.
Helle Jakobsen
12. august 2024